/*------------------- Blogger Theme by Bruna Borges - © 2013 (HTTP://ENDSTONIGHT.TUMBLR.COM/) Não se inspire ou Copie. Base: Minina ------------------------ */

maanantai 20. helmikuuta 2012

Tänään viettämämme huvit

Jep, mä olin tiistaista asti pois koulusta, koska yskä, kurkkukipu, kuume, nuha jne. kärpänen pääs purasemaan. Hypin koko viikonlopun tasajalkaa ku halusin jo kouluun. :'D Lusmuuminen alkoi ottaa hermoille, mutta turha sitä on mennä kipeänä kouluun, lisäksi, että se on kiellettyä. 

Okei, eli nyt maanantaina oli toooosi kiva päivä kaikin puolin. Ensinnäkin, saatiin putsata pitkästä aikaa junanosia, taas kerran. Ei sitä kestänyt yli kahta tuntia, kun Jari jo antoikin mulle, Raisalle ja Sonjalle tehtävän, että pitäisi jauhemaalata, kuten on tän jakson "tarkoituskin", tai ainakin se on nimetty moisen toiminnan mukaan. Mä en ole ikinä tehnyt mitään niin kivaa, oikeesti. 

Saatiin tuutori näyttämään perusjutut. Saatiin täällä tehtäväksi kertoa, että mitä pitikään tehdä ennenkuin alettiin jauhemaalata. 

Tässä kohtaa huomio. Kaikki kuvat ovat © Sonja Parviainen, joten älä koske kuviin! 

. . .

ENNEN JAUHEMAALAUSTA:

Okei, ensin ainakin saatte eteenne osan/osat jotka pitää maalata. Tässä tapauksessa me saatiin vanteita nelisen kappaletta, jotka piti sitten myöhemmin maalata valkoisella jauhemaalilla. 

1. Rasvanpoisto
Saatiin ekaks tehtäväksi putsata neljä vannetta, eli ensiksi niille suoritettiin tarkka rasvanpoisto.
Rasvanpoiston jälkeen päästään sitten viettämään sitä ensimmäistä ihanaa probleemaa, joka saattaa pamahtaa eteen. Elikkäs sen jälkeen tuutorin avustuksella sommiteltiin vanteet koukuilla telineeseen. Tässäkohtaa täytyy ottaa huomioon pitkä ja hartaasti suunniteltu kiinnitys, sillä jos osat ovat liian lähellä toisiaan ne saattavat uunissa juuttua yhteen ja silloin on koko homma pilalla. 
Toinen on se vaara, että osat asetellaan liian reunoille, jolloin esim. nämä vanteet olisivat voineet osua seinään ja siitä ei olisi seurannut mitään hyvää. Plus, että osien olisi parempi olla kutakuinkin keskellä, jottei uunissa oleva lämpö "puolitu". En tiedä miten on koulun uunin laita, mutta eikös se niin mene, että alhaalla on viileämpi kuin ylhäällä?

Työnnettiin telineeseen ripustetut vanteet uuniin, jossa annettiin niiden olla tasan 20 minuuttia, jonka jälkeen piti lämpöhanskoilla avata uunin luukku ja vetää teline pois uunista. 
Pitää muistaa, että uuni, teline ja osat ovat kaikki kuumia, ja ilman lämpöhanskoja niiden koskemisesta seuraa luultavasti palovamma. Tämän jälkeen maalaaminen on aloitettava melko nopeasti, jotteivät osat ehdi kamalasti jäähtyä, sillä muuten jauhe ei sula osan pintaan.

2. Maalaus
Uunista tulon jälkeen osat pitää tietysti maalata.
Täytyy katsoa, että maalia on tarpeeksi suuri kerros, jottei metalli paista  lävitse.

Kun maalaus ollaan suoritettu, työnnetään osat takaisin uuniin 20 minuutin ajaksi, jos oikein muistan. Silloin pinnasta tulee tarpeeksi kiiltävä jne. Uunissa olon jälkeen osien annettiin jäähtyä, kunnes ne siirrettiin telineeltä lattialle odottamaan toisten vanteiden maalaamista. Tällä tsydeemillä mentiin seuraavatkin vanteet lävitse. 

Ja sitten pieni ytimekäs kommentti tähän väliin: Se oli luultavasti hauskinta tähän mennessä, mä ainakin tykkäsin.

Noniin, ei sitten muuta kuin kamera huomenna mukaan kouluun. Mikäli jos tuutori jaksaa, hän näyttää mulle, Sonjalle ja Raisalle, miten putsataan jauhemaalauksen ruisku. Jari sanoi, että seuraava homma jauhemaalauksessa on se, että me kaikki kolme tehdään yksin yksi jauhemaalaus, kun pitää jotain putkia maalata mustaksi. Odotan innolla... :> See ya later alligator, kirjoittelen sitten lisää huomenissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti